همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتقاد شدید از قطعنامه ضد ایرانی اخیر کمیته حقوق بشر سازمان ملل به تشریح چگونگی جلب رای برای آن پرداخت و گفت: آمریکا و کانادا که در کشتار مردم بیگناه عراق و افغانستان شریکند در جایگاهی نیستند که از حقوق بشر حرف بزنند.

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای زیمبابوه ای خود پیرامون تلاش کانادا، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای صدور قطعنامه مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران تصریح کرد: آشی که کشورهای غربی در موضوع حقوق بشر به عنوان ترفند سیاسی در دهه 70 و 80 بارگذاشته اند، آنقدر شور شده که داد آشپزهای آن هم در آمده است.

 وی ادامه داد: نقض فاحش و سیستماتیک حقوق انسانها در جای جای جهان توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی آنقدر در افکار عمومی جهان تنفر ایجاد کرده که بازی سیاسی از این دست طرفی برای آنان نمی بندد.

 وزیر امور خارجه با انتقاد شدید از کانادا که پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی را داده است، یادآور شد: امروز بومیان کانادا به شدت از آنچه که در کشورشان به عنوان تبعیض علیه آنها می گذرد در رنجند.

 وی افزود: اساتید دانشگاه و نویسندگان کانادایی در صددند این شرایط دشوار را برای جهانیان فاش کنند.

 متکی گفت: سربازان کانادایی در کنار نیروهای متجاوز آمریکایی شریک قتل و تجاوز به هزاران نفر از افراد بیگناه در عراق و افغانستان هستند بنابراین این کشورها در جایگاهی قرار ندارند که سخن از حقوق بشر بزنند.

 وی ادامه داد: با این شرایط این کشورها حاضر نیستند واقعیت حوزه بین‌المللی را درست درک کنند و اگر به نطق سال گذشته یک کشور کوچک جزیره ای در اقیانوس آرام دقت می‌کردند متوجه این شرایط می‌شدند.

 متکی با اشاره به این نطق یادآور شد: اگر کشورهای مدعی حقوق بشر به این نطق دقت می‌کردند وقتی در فاصله رایی که این کشور در کمیته 3 علیه کانادا داده بود تا یک ماه بعد که قرار بود در مجمع عمومی رای گیری شود چه فشار همه جانبه‌ای این قدرت‌های طرفدار آزادی بیان و دموکراسی بر گرده آن کشور کمتر از 200 هزار نفر جمعیت آوردند که متوجه می‌شوند چطور گدایی رای می‌کنند.

 وزیر امور خارجه افزود: سفیر آن کشور سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل طی نطق کوتاهی می‌گوید من به دستور کشورم تحت فشار بانیان قطعنامه رایم را عوض می‌کنم اما سئوال من این است که این چه دنیایی است که بوجود آورده‌اید چرا کشورها نمی‌توانند آزادانه رای بدهند ما هیچ نکته‌ای نسبت به ایران نداریم چرا باید علیه ایران رای بدهیم.

 رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رای مثبت بوسنی به قطعنامه ضد ایرانی نیز گفت: رهبران بوسنی نیز بیان می‌کنند ما تحت فشار اتحادیه اروپا باید اینگونه رای بدهیم در حالیکه ما هرگز کمک‌های ملت ایران را در دورانی که کشتار می‌شدیم را فراموش نمی‌کنیم.

 متکی اضافه کرد: آیا این مناسبات قابل دوام است؟ به نفع غربی‌هاست که این خیمه شب بازی را به پایان ببرند البته رو به پایان نیز هست.

 وی خطاب به مقامات کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر تصریح کرد: شما چه پاسخی در طول تاریخ به ملت عراق و افغانستان برای بمباران عروسی هایشان، گردهماییهایشان و کشتارشان در مساجد دارید و نسبت به تبعیض به بومیان استرالیا، کانادا و حتی آمریکا چه پاسخی دارید؟ شما کسانی هستید که اگر در خیابان علیه شما اعتراض کنند به راحتی آنان را می‌کشید چه پاسخی برای این اقدامات دارید؟

 متکی ادامه داد: به نتیجه همین رایتان توجه کنید چه تعداد از شما حمایت می‌کردید، تفاوت کسانی که حمایت نکردند و با کسانی که تحت آن شرایط که بیان شد به نفع شما رای دادند را بررسی کنید.

 وی افزود: نگاهی به فیلم هایی که به نوعی از گوانتانامو و ابوغریب منتشر شده بیندازید آیا شما مدافع حقوق بشرید؟ شما دلتان برای ملت ایران، ملت آفریقا و مردم منطقه می‌سوزد؟! سالهاست ملتها با آشکار شدن دروغهایتان حرف های شما را باور ندارند و بر این اساس به جایی نمی‌رسید.

 وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبانی چارچوب‌های حقوق بشر بر اساس تعالیم اسلام احترام ویژه‌ای قائل است و قانون اساسی ما و تعالیم اسلامی ما به ما می‌آموزد رعایت حقوق انسانها وظیفه همگانی است.

 متکی گفت: موجب تاسف است کشورهایی که دفاعی از عملکرد خود در حقوق بشر ندارند برای فرافکنی اقدام به حرکت سیاسی علیه دیگر ملتها می‌کنند.

 وی خاطر نشان کرد: این نزاع در چارچوب منطقی به نفع کشورهای مستقل خاتمه می‌یابد.

 وزیر خارجه با اشاره به نامه‌اش به دبیر کل سازمان ملل گفت: من از دبیر کل سازمان ملل می‌خواهم نامه‌ای که چند سال پیش درباره نگرانی پیرامون زندانهای مخفی آمریکا در اروپا نوشتم و این نامه با نظر دبیر کل به شورای حقوق بشر در ژنو ارجاع شد پاسخ داده شود و پاسخ آن به ملت ایران و سایر ملل منعکس شود.

 وی خطاب به دبیر کل سازمان ملل گفت: در خصوص این نامه چه اقدامی صورت داده اید، امیدواریم پاسخ این سئوالات به درستی منعکس شود.

پبش نویس قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل، در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا مطرح شد که با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع تصویب شد.

کد خبر 121161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز